ASOS potentat w sprzedaży e-commerce odzieży i kosmetyków w bardzo kosztowny sposób przekonał się, jak ważne dla finansów firmy jest prawidłowe działanie magazynów. Jak donosi supplychaindive.com, brytyjska firma musiała ponieść od 25 do 30 milionów dolarów dodatkowych kosztów z powodu problemów z dostępnością towaru dla jej końcowych klientów. Niestety to nie jedyne konsekwencje dla tej firmy. Akcje spółki notowanej na londyńskiej giełdzie po doniesieniach o problemach zanotowały korektę wartości przekraczającej 40% w ciągu 4 miesięcy. Przypadek ASOS-a być może stanie się książkowym przykładem dla managerów wyższego szczebla, jako przestroga dla tych, którzy deprecjonują rolę magazynu w działaniu firmy.

Zautomatyzowane magazyny - wszystkodomagazynu.pl

ASOS gigant e-commerce w branży modowej

ASOS to brytyjska firma e-commerce zajmująca się handlem odzieżą i kosmetykami. Przedsiębiorstwo powstało w 2000 roku w Londynie i przez kilkanaście lat swojej działalności nieustannie rozszerzało swoją działalność, oferując obecnie dostawy swoich produktów do niemal wszystkich krajów na świecie. Jej biura obecnie znajdują się w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Rosji, Chinach, Stanach Zjednoczonych, Australii, Włoszech, Hiszpanii. Sama realizacja wysyłek odbywa się poprzez główne centra logistyczne w Europie i Stanach Zjednoczonych.

Co tak naprawdę nie zadziałało?

Wbrew pozorom nie można zarzucić zarządowi ASOS złej woli w działaniach dotyczących logistyki. Wszystko wskazuje na to, że źródłem problemów jest źle wykonana implementacja procesu automatyzowania magazynów przedsiębiorstwa. Jak powiedział prezes firmy Nick Beighton funkcjonowanie systemu automatyki, zamiast wesprzeć działania kompletowania, dostaw, zwrotów, opóźniło ten proces. Prace nad naprawieniem tej sytuacji, wspólnie z dostawcą rozwiązania technologicznego, którego nazwy CEO ASOS nie podał, mają potrwać jeszcze przez okres trzech miesięcy. Do tego czasu niestety przedsiębiorstwo musi ponosić koszty niewydolnych magazynów, wobec których oczekiwania są ogromne i które obsługują wysyłkę.

Dlaczego z magazynem trzeba się "obchodzić jak z jajkiem"?

Bez względu czy zarządzasz magazynem realizującym kilka, kilkadziesiąt, czy tysiące wysyłek dziennie. Właściwe zarządzanie składowaniem, kompletacją, wysyłką ma bezpośrednie przełożenie na bilans finansowy przedsiębiorstwa. Oczywiście im większa firma i obroty, tym większe kwoty oszczędności lub strat. 

Od czego zacząć? I dlaczego od prewencji?

Jeśli nie jesteś świadom zagrożenia, jakie niesie ze sobą wyłączenie, wstrzymanie wysyłek z magazynu, przeprowadź symulację takiej sytuacji, korzystając z danych, którymi dysponujesz. Przyjrzyj się danym dotyczącym liczby wysyłek realizowanych w ciągu dnia. W zależności od scenariusza, jaki będziesz analizował, możesz na potrzeby symulacji odpowiednio pomniejszyć tę wielkość. Jeśli rozpatrujesz całkowite wyłączenie realizacji wysyłek przez magazyn w ciągu jednej doby, odlicz od przychodów całkowitą dzienną stawkę, jaką Twoja firma by uzyskała, realizując te zamówienia. Do umniejszonych przychodów będziesz musiał także doliczyć koszty związane z ewentualną naprawą, serwisem regałów magazynowych lub dowolnej innej przyczyny odpowiadającej za problemy.
Być może w symulacji będzie trzeba uwzględnić także koszt składowanego towaru, jaki ulegnie zniszczeniu w przypadku przestoju na magazynie lub w wyniku jego awarii.
Zsumuj wszystkie koszty, łącznie z kosztami generowanymi przez magazyn w trakcie jego normalnego funkcjonowania. Porównaj wyniki obliczeń z bilansem rzeczywistym. Wyciągnij wnioski.

Koszty serwisowania regałów magazynowych a koszty przeglądu regałów, elementów ochronnych

Oceniając zimno koszty ewentualnych serwisów, wymian wyposażenia magazynu, warto byś skorzystał z katalogu aktualnych cen, które znajdziesz na naszych stronach sklepowych. Łatwo z nich wywnioskować, że koszt wymiany uszkodzonego regału paletowego na 27 miejsc paletowych przekracza 3000 zł netto. Do tego trzeba doliczyć jego transport i koszt montażu. Jeszcze ważniejszą kwestią bywa dostępność czasowa nowego regału. W momencie, gdy stary regał nie nadaje się do użytku, a na jego "następcę" musisz poczekać kilka tygodni, okazuje się, że spora część Twojego magazynu jest wyłączona z eksploatacji. W związku z tym oczywiście nie generuje ona przychodu.
Przykład ten można odnieść do dowolnych typów regałów półkowych, wspornikowych, czy innych urządzeń stanowiących wyposażenie magazynu.
Koszty napraw są wielokrotnie wyższe, gdy uszkodzeniu ulegnie kolumna, słup nośny konstrukcji magazynu, regał, na którym została zbudowana antresola itd. Zdecydowanie lepiej jest ich uniknąć, stosując elementy ochronne. 

Odbojnice i osłony

W zależności od wyposażenia i infrastruktury magazynu należy dobrać właściwe elementy ochronne. Elementy ochronne takie jak odbojnice, osłony, barierki w zależności od materiałów z jakich zostały wykonane posiadają różne charakterystyki i właściwości. Uwzględnij je przy zabezpieczaniu magazynu. Przyjrzyjmy się jednak ich kosztom. Rozpatrując dla porównania kosztów regał paletowy o 27 miejscach, posiadający 6 słupów, które należałoby zabezpieczyć zauważymy, że cena pojedynczej osłony powinna nie przekraczać 100 zł netto. Sumarycznie daje to koszt 600 zł netto. Po porównaniu kosztów serwisu i wymiany regału, kwota zakupu i montażu odbojnic jest wielokrotnie niższa. Czy warto zatem oszczędzać na elementach ochronnych?

 

Źródła: Warehouse tech glitches cause $25M disruption for Asos  - supplychaindive.com